بازاریابی دنج (niche) و بازاریابی حجیم (mass)

niche

بازار یابی نیچ یا دنج که امروزه در دنیا بسیار طرفتار دارد و خیلی ها از این مدل بازاریابی استفاده میکنند، بازار یابی مس یا حجیم برای شرکتهای بزرگ و با سابقه است چرا که تبلیغات در سطح وسیع انجام میشود و بوجه بسیاری نیاز دارد، هدف این نوع بازاریابی بیشتر کردن حجم بازار است، تبلیغات در سطح وسیع که هدف بازاریابی حجیم است، کم کم از توجه مصرف کننده دور شده که شامل تبلیغات رادیو و تلویزیون می باشد، معمولا یک سناریویی نوشته می شود که مردم را به خرید یک محصول تشویق میکند و در بیشتر زمانها که در حال پخش این تبلیغات است بیننده با تعویض کانال برنامه دیگری را میبیند و به تبلیغ توجه ای نمیکند شاید خیلی از شما هم همین کار را انجام میدهید ؛ تبلیغات در بیلبوردهای خیابان و اتوبان ها که راننده و سرنشین به آنها خیلی کم توجه میکنند و همچنین تبلیغ در مجله و روزنامه ها که یک صفحه را اختصاص می دهند برای تبلیغ یک محصول با هزینه ای بسیار زیاد که خیلی کم مورد توجه خوانندگان قرارمی گیرد.

 هدف تبلیغات نیچ یا گوشه ای، پیدا کردن بازار هدف کوچک در یک بازار بزرگ است و هزینه تبلیغات بجای اینکه گران و گسترده باشد بسیار متمرکز و کم هزینه هستند، تیم بازاریاب فقط گروهی را پیدا میکنند که از قبل احتمال این را می دادند، که این گروه نیازمند محصول یا خدمات ارائه شده است.

حال چگونه میتوان در این نوع بازاریابی از تبلیغات استفاده کرد،اگر قرار باشد شما تبلیغات گسترده ای انجام دهید باید هدفمند تر باشد و در شبکه یا برنامه و … که بیشترین مخاطب شما در آنجا هستند، تبلیغ شود؛ اما هدف اصلی در بازاریابی نیچ این نیست که تبلیغات سنگین انجام دهد ، همانطور که در بالا گفته شد تبلیغات تلویزیونی کم کم محبوبیت شان را از دست داده اند، با تعویض کانال و امکاناتی که امروز به تلویزیون ها اضافه شده (ظبط برنامه روی حافظه یا دیدن برنامه تلویزیونی از طریق سایت های اینترنتی) مخاطب کمتر تبلیغات میبیند، البته ناگفته نماند که بازاریابی نیچ بیشتر برای شرکت ها و یا افرادی است که خدمات ارائه میدهند در این بازاریابی شما با پیدا کردن بازار مناسب خود، یک دموی یا نمونه ای که شامل تمامی امکانات نمی شود را آماده می کنید، این دمو فقط گویای نوع خدمات و کیفیت و همچنین توان علمی شما در  حوزه کاریتان است و آن را بصورت رایگان در اختیار مخاطبانی که نیازمند به خدمات و محصولات شما هستند، قرار می دهید؛ تا به اینجا شما دو کار را انجام داده اید، اول بازار جدید را پیدا کرده اید و دوم برای مخاطبان خود تبلیغی با کمترین هزینه انجام داده اید، چرا که شما کمترین هزینه را برای تبلیغات خود صرف کرده اید در حقیقت تبلیغ را خودتان تهیه کرده اید و بابت آن پول زیادی خرج نکرده اید، در بازاریابی برای بعضی از محصولات تولیدی این نوع تبلیغ بسیار گران در میاید، در انواع تبلیغ توضیحات کاملی داده شده است، و یا اگر شما در کنار خدماتی  که ارائه میدهید مشاوره های دیگری که راه گشا هستند را ارائه دهید، مخاطبان به شما بیشتر اعتماد میکنند و بیشتر تمایل پیدا می کنند که با شما همکاری کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *