انقلاب فست فود

mcdonald_0

هر تجارتی که امروزه رشد کرده و خیلی ها دوست دارند که در آن بیزینس فعالیت کنند قطعا افرادی بودند که ایده جدید خود را با ریسک بالا شروع کرده اند و الگویی برای دیگر مشاغل شده اند در اینجا تاریخچه انقلاب فست فود را مطالعه فرمایید، و از تجربه این انقلاب به خوبی استفاده کنید.

موریس و ریچارد مکدولاند پول زیادی را از طریق رستوران شان کسب کردند، اما آنها از کارکردن با استرس و  درگیر  شدن با کارگرانشان خسته شده بودند، و همین طور از پیدا کردن آشپز، گارسون و همچنین شکسته شدن ظروف و جایگزین کردن آنها ، قبل از اینکه این بیزینس خود را تعطیل کنند به فکر افتادند که یک سیستم جدیدی برای آماده کردن غذا و سرو کردن آن امتحان کنند.

 رستوران جدید 

مدل جدید آنها با نوع قبلی رستورانها خیلی متفاوت بود. در این مدل جدید آنها فقط همبرگر، چیزبرگر، سیب زمینی سرخ شده و نوشیدنی سرو میکردند. کاغذ دور ساندویچ و لیوانهای کاغذی جایگزین بشقاب و لیوانهای شیشه ای شده بود، ظروف استیل دیگر نیاز نبود چرا که نوع غذاها بگونه ای بود که مشتریان بدون کارد، چنگال و قاشق به راحتی غذا را میل میکردند. آشپز های حرفه ای رفته بودند و آماده کردن غذا بین چند کارگر تقسیم شده بود و هر کدام وظایف خاص خود را داشتند.

یکی همبرگر را سرخ میکرد و دیگری آن را دور کاغذ میپیچیدم یکی دیگر هم نوشابه می ریخت و به هیچ خدمتکار دیگری نیاز نبود.

مشتریان غذا را سفارش میدادند و هزینه را در بخش صندوق پرداخت میکردند و سپس خودشان غذای خود را گرفته و سر میز میخوردند. این سیستم جدید شبیه به خط تولید کارخانه عمل میکرد.

سرعت آماده کردن غذا زیاد شده بود و باعث پایین تر آمدن قیمت غذا شد، این انقلاب واژه “فست فود” را  معرفی کرد.

رستورانهای دیگر متولد شدند

کارل کارچر شنیده بود که یک رستوران غذای ارزان میفروشد، بهترین همبرگر را ۱۵ سنت میفروخت، ولی در رستوران خودش قیمت همبرگر ۳۵ سنت بود. وقتی که او رستوران مک دونالد را دید بسیار متحیر شد چرا که تعداد زیاد مشتری را دید که می خواهند همبرگر ۱۵ سنتی را بخرند و همچنین سیستم راحت آماده کردن غذا را میدید.

او متوجه شد که این سیستم آماده سازی غذا یک بیزینس جدید و خوبی است. در سال ۱۹۵۶ کارچر رستوران فست فودی خود را راه اندازی کرد و اسم آن را گذاشت کارلز جی آر.

در آن دوران راک کروک، فردی بود که دستگاه های شیر همین را به رستورانها می فروخت، همچنین وقتی او از رستوران مک دونالد بازدید کرد خیلی تحت تاثیر سیستم آماده سازی غذا  قرار گرفت

او برادران مک دونالد را ترغیب کرد که به او امتیاز تاسیس رستوران مک دونالد را در آمریکا بدهند، کروک در ان زمان ۲۵۰  رستوران مک دونالد را راه اندازی کرد. یک دهه بعد شعبات رستوران مک دونالد در حدود ۳۰۰۰ رستوران بود#

رشد صنعت جدید

صنعت فست فود رشد زیادی کرد چرا که در یک زمان خوبی رشد کرده بود.

یک دلیل مهم رشد آن رشد اقتصادی امریکا بود، افراد در دهه ۱۹۵۰ یک نسل بهینه بودند، آنها اعتقاد زیادی داشتند که اگر سخت کار کنند در زندگیشان موفق خواهند شد.

صنعت اتومبیل سازی یکی دیگر از دلایل رشد  و گسترش انواع متنوع فست فود بود. تکنولوژی های جدید اتومبیل سازی ماشین هایی می ساختند که شرایط خرید مناسبی داشت و رانندگی با آن ماشین ها راحت بود.

افراد اتومبیل جدید را می خریدند و به هر کجا که می خواستند با آنها می رفتند، اتوبان های بزرگ را برای مقاصد طولانی ساخته بودند، در این اتوبان ها نیاز به پمپ بنزین بود تا ماشین ها سوختگیری کنند و همچنین سرنشینان نیاز به خوردن غذا داشتند.

در آن وقت، هزاران پمپ بنزین در طول بزرگراه های تاسیس شدند

01-mcdonalds-trivia-vintage-1024x683

و تمام آنها به رستوران فست فود مجهز شده بودن که مسافران در این فست فود ها غذا می خوردند.

مدل رستوران مک دونالد در سطح وسیعی کپی شده بود و اغلب آنها این هدف و داشتند که می خواستند به سرعت ثروتمند شوند، بعضی از آنها شکست خوردند اما خیلی از آنها هم موفق شدند. از جمله آنها مکدونالد است که بیش از هزاران شعبه در هر کشور دارد.

در آن دوره رستورانهای زیادی راه اندازی شدند از جمله ، شاه برگر، دومینو پیتزا و KFC

این رستورانها مخصوصا آنهايی که از سیستم مکدونالد کپی کرده بودند، انقلابی را در بیزینس (تجارت) سرویس دهی غذا شروع کرده بودند .

موفقیت رستورانهای زنجیره ای خیلی سریع به دیگر بیزینس ها (تجارت ها) امید داده بودند که شعبات خود را راه اندازی کنند .

از جمله لباس فروشی ها، اتومبیل کرایه ها، کتاب فروشی ها، خدمات کشتی رانی ها و هتل ها که تعداد از این مشاغل شروع به تاسیس شعبات خود کردند.

در دهه ۱۹۷۰ مغازه های زنجیره ای تجارت خود را به صورت راه اندازی شعبه در کشور های دیگر شروع کردند.

هر چند افراد زیادی ایده جهانی شدن فروشگاه زنجیره ای را قبول نمی کردند اما خیلی زود مرزهای ملی خیلی به هم نزدیک شدند و فروشگاه های زنجیره ای در بیشتر کشورها رشد کردند، این اتفاق بخاطر ایده ی رستوران های فست فود زنجیره ای بود که به این صورت خیلی سریع رشد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *