از مهمترین وظایف بازاریابی یک محصول جدید انتخاب اسم مناسب برای محصول است. برای بازاریابی کیفت محصول به اندازه کیفیت اسم اهمیت ندارد.، بخاطر اینکه کار بازاریابی مربوط به محصول نمی شود ، کار بازاریابی معرفی و فروش محصول است.
بازاریابی از استراتژی بسته بندی جذاب ، شعار مناسب و دیگر راه های هوشمندانه ای که خریدار را مجاب به خرید محصول میکند، استفاده میکنند، استراتژی انتخاب یک اسم در فروش محصول بسیار تاثیر گذار است.
قانون ۱
خیلی مهم است، اسم باید به راحتی به خاطر سپرده شود و کوتاه باشد؛ در روزهایی که شرکتهای کامپیوتر سازی تازه وارد بازار شده بودند، تعداد متنوعی از شرکتها با برندهای متفاوتی فعالیت میکردند.
بعضی از آنها شامل: Apple , commodore pet, imsai 8080, mits altair 8800, radio shack trs-80.
در این روزها افراد اطلاعات کمی نسبت به این برندها دارند و قدرت قضاوت را بین این برندها ندارند و در نتیجه بیشتر افراد از برندها معروفی که اسامی کوتاهی دارند خرید میکنند و بیشتر برندهایی که دو سیلابی هستند را رد میکنند.
قانون ۲
تلفظ اسم باید راحت باشد ، اگر خریدار نتواند اسم را تلفظ کند، آن محصول را نمی خرد. اسامی کوتاه علاوه بر اینکه به راحتی تلفظ می شوند در ذهن هم به راحتی سپرده می شود. طبق تحقیقات انجام شده توسط بازاریابان و مشاوران بهترین اسم دارای سه بخش یا کمتر باشد از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
Tums قرص آنتی اسید
Xerox دستگاه کپی
Cheerios غلات صبحانه
هر چند خیلی از شرکتهای معروف دارای اسامی بلندی هستند مثل :
Mercedes Benz
Coca cola
اما داشتن اسم کوتاه تنها یکی از عوامل موفقیت در برندینگ است.
قانون ۳
اسامی محصولات باید خاص باشدو بهتر است که شبیه به محصولات دیگر نباشد مخصوصا محصولاتی که رقیب آنها محسوب می شوند، خریدار زمانی که با اسامی مشابه مواجه می شود احتمال دارد که اشتباه کند.
برای مثال :
Ice cream با dreyer’s ice cream
Rolex با rolodex
قانون ۴
یک اسم تاثیر گذار باید به این اشاره کند که این محصول چه کاربردی دارد.
برای مثال:
sleepeeez که تشک خواب طبی است که کلمه خواب (sleep) در اسم محصول قرار دارد.
Windex که یک شیشه پاک کن که اول کلمه پنجره (windows) در اسم محصول قرار دارد.
اسامی محصولات داروی بهتر است که لحن داروی داشته باشد و یا محصولات غذایی باید لحن خوشمزگی را داشته باشد همچنین محصولات شوینده باید لحن کارهای سخت خانگی را داشته باشد.
قانون۵
اسم تاثیر گذار باید شامل کلمات و قسمتهایی از لغتهایی باشد که خیلی مثبت هستند. در بعضی از مواقع اسم محصولات دارای صدایی هستند که یک کلمه مثبت را توضیح میدهد.
برای مثال
The pain reliever که دارای کلمه reliever که به معنی تسکین دهنده است.
Band aid که برند چسب های زخم است، قسمت Band که شبیه Bandage است به معنی باند پیچی کردن و Aid که شبیه Aimed یادآور کننده حس به هدف زدن است و یک حس لاکچری میدهد.
قانون ۶
حروفی که در اسامی هستند، خیلی مهم است؛
گروهی از مشاوران روی این موضوع تحقیقاتی داشتند، از انگلیسی زبانها در مورد واکنش آنها در مقابل حروف الفبا سوال کردند و نتایج نشان داد که آنها حروف C,S,B به موارد سنتی ارتباط می دهند، اما حروف Q,V,X, Z را به مواردی همچون اختراع ارتباط می دهند،
و یا در مواردی دیگر حروف را به جنسیت ربط می دهند به عنوان مثال: F,L,V,W را به جنس مونث ارتباط می دهند، و حروف M,X,Z را به ماشین سواری ارتباط می دهند، شاید یادآور برند ماشین های Volvo, Mazda, Lexus هستند، یا برعکس این برندها با دانش به این اطلاعات اسامی را انتخاب کرده اند؟!
قانون ۷
در زمانی که قصد صادر کردن محصولی را دارید، باید خیلی دقت کنید که اسم محصول شما در زبانهای دیگر چه معنی می دهد. یک مثال معروف است که شرکت شرولت وقتی مدل نووا Nova را در دهه ۱۹۷۰به کشور آرژانتین صادر کرد بعضی از افراد پیش بینی کرده بودند که این ماشین نمی تواند فروش موفقی داشته باشد چرا که نووا به زبان اسپانیایی از دو بخش نو وا No va که به زبان اسپانیایی به معنی “این نمی رود” اما خوشبختانه Nova به معنی ستاره درخشان که در زبان انگلیسی و اسپانیایی مشترک است و این ماشین فروش خوبی داشت.
قانون ۸
در کل اسامی نباید نگرش منفی را در ذهن مشتری یا خریدار ایجاد کنند.
لغات زیادی دارای پیام بیرونی و درونی هستند، چطور امکان دارد، به این مثال توجه کنید : اگر یک کارخانه ماشین سازی اسم یکی از ماشینهای خود را فیل قرار دهد ، فیل میتوان نشان دهنده قدرت ، بزرگی و استقلال باشد اما نشان دهنده حرکت کند و خوردن زیاد (مصرف سوخت بالا) باشد، برای مثال برای یک داروی کاهش وزن اگر اسم آن را آیدز Ayds باشد، امکان دارد تدایی کننده بیماری خطر ناک ایدز در ذهن خریدار باشد.